Lucrez cu copiii mici de mai bine de cinci ani și observ adesea un decalaj între așteptările părinților și nevoile copiilor lor.
În ceea ce-i privește pe părinți, remarc interesul și mândria lor atunci când propriile odrasle știu să citească de la trei ani sau au învățat încă de la patru ani tabla înmulțirii. Observ cu câtă admiriatie îi privesc pe cei mici, validându-și propria contribuție la rezultatul obținut. Fără a minimiza importanța stimulării cognitive a copiilor, observ așadar, din ce în ce mai frecvent, rucsăcele pline de așteptări disproporționate ale adulților, care apasă pe umerii și vârsta, încă fragede ale copiilor. Astfel, în jurul vârstei de cinci ani, cititul și scrisul devin virtuți în timp ce identificarea propriilor gânduri, gestionarea emoțiilor în așa fel încât să faciliteze dezvoltarea personală a copilului par, din perspectiva părintelui, că mai pot aștepta.
Pe cealaltă parte, în contact zilnic cu cei mici la grădiniță, îi observ cum se definesc din perspectiva emoțională, universul lor relațional fiind conturat de ceea ce exerimentează ca trăiri. Din observațiile mele, o bună parte a unor ”cutremure emoționale” la vârsta timpurie e activată adesea de cuvântul: ”nu”. Acesta poate naște reacții răsunătoare atunci când copilul îl percepe ca pe o respingere a lui: Luca nu vrea să se joace cu mine!, Lui Andrei nu îi place desenul meu. , Ioana nu împarte jucăriile cu mine!
Așadar, între așteptările părinților și nevoile reale ale copiilor intervine munca educatorului, de ajustare și mai ales de ascultare a copilului.
Comunicarea Relaționala® la grădiniță
A-i da voie unui copil să știe cine este, în toate situațiile de viață, în prezența oricărui adult, iată miza educației! spune Jacques Salome și eu cred cu tărie în această perspectivă a educării celor mici.
Conform actualului Curriculum pentru educația timpurie, e important ca, copiii cu vârste cuprinse între patru și șapte ani, să desfășoare activități de dezvoltare personală timp de 2 orepe zi.
Proaspătă absolventă a programului de formare din cadrul Institutului de Comunicare Relațională®, am implementat în cadrul grădiniței un modul de dezvoltare personală care îi ajută pe copii să-și înțeleagă și ulterior să-și gestioneze emoțiile.
Metoda Comunicării Relaționale® cu care lucrez îi invită pe cei mici să vizualizeze relațiile pe care le au cu cei din jur, să trateze relația cu celălalt ca pe un organism viu, cu trăsături și nevoi specifice. Mai mult decât atât, metoda concepută de Antonia NOEL, e o invitație pentru cei mici la responzabilizare.Astfel, copilul devine conștient de jumătatea sa de relație, de modul cum hrănește și îngrijește el relația, fără să poată ”da buzna” în jumătatea celuilalt. Copilul descoperă că, într-o relație, poate cere și poate oferi, doar din jumătatea lui de relație. Descoperă, de asemenea, că cererea lui poate fi respinsă, și nu el este cel respins, armonia afectivă înlocuind cutremurul emoțional amintit mai sus.
Orice educator va putea așadar, cu ajutorul tehnicilor, instrumentelor și regulilor de comunicare stabilite prin această metodă să-și acompanieze grupa de prichindei de la grădiniță, ajutându-i să afle cine sunt, în orice situație de viață.
Autor: Mihaela Barbu, absolventă a programului de formare Consilier în Comunicare Relațională®, în cadrul Institutului de Comunicare Relațională®.
Institutul de Comunicare Relațională® este o organizație non-profit, înființată în 2019 la inițiativa Antoniei Noel, organizație care dezvoltă programe de formare în Comunicarea Relațională®, promovând regulile, instrumentele și tehnicile Comunicării Relaționale® în societate.
Donează păna la 3,5%
Donează 3,5% din impozitul pe venitul din 2021, apăsând butonul « donează în 3 pasi simpli». Vei fi redirecționat pe formularul 230 pe care te rugăm să-l completezi cu datele tale, să-l semnezi (nu este nevoie să completezi celălalte rubrici) și să-l trimiți la ANAF. Găsești AICI lista cu Agenția ANAF de care aparții.
Donează prin Transfer Bancar
Alege să donezi o sumă în funcție de resursele de care dispui (nu există o sumă prea mică, orice donație e binevenită) în Cont IBAN RO89 PIRB 4211 7845 2700 1000 deschis la FIRST BANK, Agenția 13 Septembrie, București, Sector 5, beneficiar Asociația Institutul de Comunicare Relațională
Donează prin PayPal
Sharing is caring!